Denne måneden skal jeg se på 'Pointer Training Guide' av Laverna Holloman første gang utgitt i 2015.

Jeg kjøpte denne boken samtidig som jeg tok på meg min første hund, en tysk korthåret Pointer x Labrador-redning på 4 år, kalt Fudge (som fortsatt slumrer ved min side mens jeg skriver)

Da jeg snublet over boken på Amazon, jeg kjøpte den med det formål å gjøre mitt første forsøk på å ha en brukshund.

Førsteinntrykk

Boken i seg selv er på rundt 133 sider lang med et stort avstand mellom linjene og større tekst enn forventet, den er mellom A4 og A5 i størrelse og har samme størrelse som de fleste andre treningsbøker du kan kjøpe der ute.

Det ble klart ved ankomst at dette var en selvutgitt typebok som for meg var litt skuffende da jeg plutselig var litt nølende med hensyn til gyldigheten av innholdet.

Det indre omslaget sier takk til utgiveren hennes, men da jeg slo opp forfatteren, kunne jeg ikke finne noen bakgrunn eller historie i hennes ferdigheter innen hundetrening eller oppførsel, en leksjon for meg er å gjøre min research før du kjøper!

Men kvalifikasjoner er ikke alt, og ferdigheter og kunnskap bør ikke overses.

Innholdet

Selve boken er delt inn i 9 kapitler

• Introduksjon
  • Sosialisere
  • Hustrening
  • Kasse trening
  • Lydighetstrening
  • Klikkertrening
  • Trene den vanskelige pekeren
  • Atferdstrening
  • konklusjonen

Boken starter med en oversikt over utviklingen av hunder og en diskusjon av kjent forskning knyttet til hunder, for eksempel revefarmeksperimentet, og jeg var glad for å se en mye mer oppdatert teori rundt familiekonseptet om en ulveflokk i stedet for den mer arkaiske alfaen fra tidligere tider, boken fortsetter også med å avlive disse mytene rundt dominansteori og presenterer et mye snillere konsept om gjensidighet som en måte å forholde seg til og jobbe med hunder på.

Kapittel to og tre går inn på det grunnleggende om sosialt samvær og hustrening, og faktisk ble jeg veldig overrasket over de balanserte, positive rådene som ble gitt rundt å være realistisk om hva du kan forvente av valpen din og forklare utviklingsmessig hva som skjer med hunden, spesielt rundt hjemmetrening og hvorfor det ikke er nyttig å bruke straff. Forfatteren tar imidlertid til orde for bruk av et magebånd (for å forhindre merkeadferd hos hannhunder) som jeg aldri hadde hørt om og måtte google. Igjen kan dette være ned til personlige preferanser og bare variasjoner i treningsmeninger.

Forfatteren er en stor talsmann for kassetrening og gir noen gode tips om hvorfor og hvordan du kan introdusere hunden din trygt til kassen, interessant nok, men den snakker også om når du ikke skal bruke en kasse eller når du skal stoppe ideen om kassetrening. Igjen personlig er jeg kanskje ikke enig i noen av meningene som er uttrykt her, for eksempel når jeg diskuterer å sette hunden i kasse over natten "Dette er feil - pekeren din bør enten sove i sengen din med deg eller sove i en seng ved siden av din". Det er tydelig at dette i stor grad er at hun uttrykker sin egen personlige mening og erfaring med hundene sine, snarere enn det objektive synet til en profesjonell.

Når boken går videre inn på lydighetstrening, er det noen grunnleggende ting rundt sitte, ned og hæl, og det er hyggelig å se at det er en balansert tilnærming til trening og ingen omtale av fysisk straff eller smerte for hunden. Det er også et interessant avsnitt om klasser og trening, samt hva du skal se etter når du skal velge en trener, noe jeg ikke har sett i mange tidligere bøker.

Den har også en interessant del på typer halsbånd, inkludert mer aversive halsbånd, inkludert tapp og sjokk som forfatteren tydelig tar til orde for. Interessant at slipeledningen ikke var inkludert.

Jeg syntes kapittelet om klikkertrening var litt forvirrende, det dekket alt det grunnleggende, inkludert en del kondisjonsteori, men gikk deretter på en tangering om å bruke pekere som terapihunder, noe som virket litt forvirrende og utenfor temaet for boken. Resten av boken dekket videre vanlige atferdsproblemer og hvordan de kunne løses før konklusjon

I konklusjonen

Jeg tror det som tiltrakk meg med denne boken var det faktum at den snakket om å jobbe med voksne hunder og etter å ha fått en redning følte jeg at det ville være relevant for meg, men lite ble dekket om voksne hunder og ingenting ble dekket om redninger.

For meg var boken en kombinasjon av forfatterens perspektiv, samt litt grunnleggende hundetreningsveiledning og teori, og det jeg følte at jeg virkelig manglet var informasjon om pekerens temperament, hvordan dette kan tas med i treningen deres, hvordan du kan jobbe med deres naturlige instinkter for å hjelpe dem med å leve et lykkelig sunt liv, hva slags berikelsesarbeid vil passe dem, f.eks. våpenhundarbeid, duftarbeid osv.

Jeg håpet på noe mye mer rasespesifikk og endte opp med noe mer generisk med litt personlig erfaring. Du kan finne flere gundog-bøker på listen vår her.

Emma xx

Bli med i vårt nettsamfunn!