Skrevet av samfunnsmedlem Emma Liddell

Denne måneden skal jeg se på 'Total Recall' av Pippa Mattinson (2012).  Pippa Mattinson er et annet stort navn i hundetreningsverdenen og har skrevet et stort antall hundetreningsbøker. Jeg må innrømme at jeg gledet meg til denne boken skulle komme, for la oss innse det, hvem sliter ikke med tilbakekalling med hundene sine? Og en hel bok dedikert til ett emne hørtes for godt ut til å være sant!

Førsteinntrykk

Ved ankomst var førsteinntrykket jeg hadde at boken var mye tykkere enn jeg forventet at den skulle være (248 sider). For meg hadde jeg blandede førsteinntrykk som varierte mellom 'Wow, dette vil gå inn i en enorm mengde detaljer', samt 'Er husker virkelig dette kompliserte å få tak i?' og 'Ikke rart at hunden min ikke skjønner det, se hvor stort temaet er!' Den faktiske størrelsen på boken er mellom A4 og A5 for å være lett å transportere.

Det er en god mengde flotte kvalitetsbilder og bilder som bryter opp teksten i boken godt og det er tydelige hull mellom tekstens kapitler og overskrifter som gjorde boken mye lettere å navigere og betydde ikke at temaet var så overveldende. Utskrifts- og papirkvaliteten jeg fant utmerket, noe som fikk meg til å se det som et virkelig profesjonelt produkt. Den fremstår absolutt som en veldig omfattende bok.

Innholdet

Boken er delt inn i tre seksjoner – Forberedelse, Training The Recall og Problemløsning – siden hver er fargekodet kan du enkelt bla til høyre seksjon ved å se på siden av boken som jeg har funnet veldig nyttig.

Forberedelsesdelen dekker hvordan hunder lærer, hvordan de ser belønning og straff, og hvordan vi kan bruke dette i vår trening, prøvekjøring, bli kjent med hunden og treningsstrategier. Jeg fant denne delen veldig tydelig og hadde en veldig god blanding av introduksjon av teori uten at den ble tørr og uengasjerende. Jeg synes Pippas forfatterskap er lett å lese og forstå og det er tydelig at hun tar en balansert treningstilnærming som i stor grad er basert på positive og belønninger og å korrigere hunden ved behov.

Kurs

Den midtre delen av boken er egentlig der det går i detalj om tilbakekalling, dette er ytterligere delt inn i:

• Valp tilbakekalling
  • Pre-recall for eldre hunder
  • Grunnleggende tilbakekalling
  • Korrektur med folk
  • Sikkerhet med hunder
  • På stedet
  • Sette alt sammen
  • Tilbakekall for livet

Det jeg likte med denne delen er uansett hvor du er med hunden din, du hadde et sted å begynne. Jeg har en eldre hund (10 år – redning) med lite tilbakekalling og en valp, så umiddelbart hadde jeg to steder jeg kunne starte. Dette førte så til korrektur-aspektet og de videre øvelsene derfra.

Jeg elsker hvor tydelig hvert av emnene er delt ned i denne delen med progresjonsøvelser for hvert område, inkludert feilsøking og også veiledning om når du skal gå inn i neste seksjon. Hver øvelse var tydelig punktvis på en trinnvis måte som jeg fant ut at jeg kunne følge veldig enkelt.

Startøvelsene var veldig enkle å implementere uten å investere i massevis av utstyr (godtepose, ostebiter og en fløyte) og enda bedre trengte jeg ikke å forlate huset for å begynne, noe som betydde at jeg kunne øve på disse fundamentene på nytt og over uten at menn trenger å "få tid" som det var.

Feilsøking

Jeg følte meg veldig trygg da jeg leste emnene i del tre av boken

• Hvor gikk jeg feil?
  • Ute av kontroll?
  • Avvikeren
  • Turen rundt tur
  • Den kunstferdige unnvikeren
  • Bruke en treningsledning
  • Bli aktiv med hunden din
  • Målgang

Da jeg leste gjennom hver av disse utgavene, kjente jeg at et smil kom snikende på ansiktet mitt da mye av innholdet virket kjent, og det var litt av en lettelse å lese at det ikke bare var meg og det var ikke bare mitt hund! Hver utgave hadde noen gode forslag til hvor jeg kan ha tatt feil og hva jeg kan gjøre for å løse problemet. Jeg har en følelse av at dette kan være en godt tommel del av boken. Igjen i skrivingen var det ingen dom eller kritikk bare veiledning og råd som ga mening for meg.

I konklusjonen

Oppsummert må jeg si at dette er en av de beste bøkene jeg har lest om en av de vanskeligste problemene vi alle har med hundene våre. Enkel å lese, tydelig forklart og omfattende egentlig litt av en bibel for de som trener hunder. Jeg må virkelig innrømme at jeg syntes det var vanskelig å kritisere noen aspekter ved boken.

Dette er en bok jeg 100 % vil gå tilbake til om og om igjen mens jeg ser etter å jobbe med hundene mine for å forbedre tilbakekallingen deres mer og mer. Faktisk skulle jeg ønske jeg kunne lære innholdet utenat siden vi vet at dette er en uvurderlig ferdighet å ha under beltet som hundeførere.

Har hundene mine den perfekte tilbakekallingen som et resultat av denne boken? Nei. Men det er helt opp til min innsats som handler. Men jeg vet at hvis jeg anstrengte meg 100 % og fulgte dette programmet, ville tilbakekallingen deres forbedret seg dramatisk. For meg en av de beste bøkene du kan ha der ute, og et flott akkompagnement til den fantastiske treningen i  LWDG Recall Mastercall – Slik tilbakekaller du hunden din på en vellykket måte.

Innkjøpsbok

Bli med i vårt nettsamfunn!

Hopp på e-postlisten vår for gratis tips og innsikt levert til innboksen din hver måned. Ingen spam - bare raske biter av verdi.